Gerekçe
HDP’nin bugünkü bürokratik, hantal yapıdan kurtulup
gerçekten canlı bir organizma olabilmesi için özellikle şu yapısal değişikliklerin yapılması gerekmektedir.
HDP tüzüğü, her şeyden önce, “bileşenler” hukuku yerine birey
hukukunu getirmelidir.
Elbette bugünkü bileşenleri oluşturanlar, HDP’de kendi
görüşlerini ve ağırlıklarını arttırmak, HDP’nin politikalarını belirlemek
isteyebilirler. Ama bunu şimdi olduğu gibi, bileşen olarak hakları ve kotaları
üzerinden değil, HDP’deki
çalışanlarının birey hukukuna dayalı üyeler olarak çalışmalarının niceliği ve
niteliği üzerinden sağlayabilmelidirler
Yani bileşenlerin
tanınmasına son verilmelidir.
Ayrıca ister Meclis Grubu gibi organlar olsun; ister
Belediyeler ve Mahalli İdareler ve Meclisler olsun; ister parti içinde seçilmiş
diğer organlar olsun, hepsi, eşit haklı bireyler olarak önce eşitlenmelidirler.
Bütün bu tür yapıların üyeleri, hiçbir örgüt içi imtiyazları olmadan, partinin
genel kurul ve genel kurulun belirlediği yönetim organlarının kararlarına tabi
olmalıdırlar.
Meclis Grubu gibi organların, hiç birinin özel bir ağırlığı
olmamalıdır. Örneğin Meclis Grubu üyelerinin veya milletvekillerinin otomatik
Kongre delegeliği gibi uygulama ve kurallar derhal kaldırılmalıdırlar. Bunların
işleyiş bakımından herhangi bir parti ocağından farkları olmamalıdır.
Partinin kimi profesyonel çalışmalarında yer alanlar hiçbir
şekilde yönetim organlarına seçilememelidirler. Bunlar ancak parti üyesi
kimlikleri ve haklarıyla kararları etkileyebilmelidirler.
Partide her düzeyde, yani ülke, il, ilçe düzeyinde her üyenin tüm üyelere eleştiri ve
önerilerini doğrudan iletme, hakkı ve imkanı bulunmalıdır.
Parti içinde sistematik görüşleri temsil edenlerin bir araya
geldiği eğilim, platform veya fraksiyonlar örgütleme
hakkı olmalıdır. Bunların tüm
toplantı ve yazışmaları tüm parti kitlesine açık olmalıdır. Bunların çoğunluğu
kendi görüşlerine kazanmak için, parti yasallığı içinde her türlü hakları veri
olmalıdır. Gerek kararların alınışında gerek organlara seçimlerde, bu eğilim,
platform ya da fraksiyonların, yönetime, üyeler içindeki oranları ölçüsünde
yansıması sağlanmalıdır.
Aslında politik olarak
belirlenmiş konularda pratik işlerin
kotarılmasına ilişkin bir işlevi olabilecek olan komisyonlar, şimdiye kadarki işleyişte, politik kararları
hazırlamanın; örgüt içi genel tartışmalardan kaçmanın birer aracı olmuşlardır.
Böylece hem varlıklarıyla, hem de fiili işleyişleriyle politikayı belirleyici
bir ağırlık kazanmışlar; örgütün bütünüyle bürokratik bir aygıta dönüşmesinin;
örgüt için canlı bir tartışma ortamının yokluğunun aracı ve nedeni olmuşlardır.
Bu nedenle komisyonlara hiç de hak etmedikleri fiili bir
ağırlık ve yetki veren, aslında fiilen bir manüplasyon aracı ve işlevi gören
bütün komisyonlar kaldırılmalıdır. Komisyonlar, sadece tüm örgüt tarafından
tartışılmış, olgunlaşmış, farklı görüşler billurlaşmış olduğunda, böyle bir
süreçten geçmiş politik kararların pratik ve biçimsel düzenlemelerinin; pratik
uygulamaların bir aracı olabilir ve örgütün boynuna asılı bir ağırlık olmaktan
çıkıp ona kıvraklık kazandırabilir.
Ve nihayet bütün kararlar, çoğunluğa dayanan ve bunun için
de farklı alternatifleri asgari düzeye indiren oylama yöntemiyle değil; en az reddedilenin seçilmesini sağlayan ve
alternatif öneriler ne kadar çoksa o kadar doğru ve dakik kararlara ulaşma
olanağı sağlayan; herkesin her görüş hakkında görüşünü bildirmesine olanak
sağlayan oydaşma yöntemiyle alınmalıdır.
Tüzük
Önerisi Esasları
(Bu tüzük önerisi
sadece esasları belirlemektedir. Örneğin organların kaçar kişiden oluşacağı
gibi pratik konular açık bırakılmıştır.)
·
Parti Programını ve tüzüğünü kabul eden,
organlarından birinde yer alan ve düzenli aidat ödeyen, 18 yaşını bitirmiş, en
az iki üye tarafından önerilmiş, herkes partiye üye olabilir.
·
Partinin en küçük pratik çalışma birimi
Ocak’tır. Herhangi bir iş yerinde, bölgede, belli bir kuruluşta veya örgütte
vs. en az üç kişi bir araya gelip o alandaki çalışmaları yürütmek üzere ocak
oluşturabilir. Bir kişi birden farklı Ocaklarda çalışabilir. Ocaklar, pratik
faaliyete yönelik birimlerdir. Örgüt işleyişi bakımından temsili ve hukuki
nitelikleri yoktur. Ocaklar, kendi spesifik alanlarıyla ilgili olarak her
düzeyde toplantılar yapabilirler.
·
Parti hukuki olarak belde, ilçe, il ve ülke
düzeylerinde örgütlerden oluşur. Alttaki birimlerin üyeleri aynı zamanda
üsttekinin üyeleridir. Her düzeydeki kongreler o düzeyin et yetkili
organlarıdır. Kongrelerin doğrudan temsile en yakın ve yüksek oranlarla
toplanılmasına çalışılır. Her düzeyde, en az üçer üyeden, yönetim, maliye,
haysiyet (adalet) kurulları oluşturulur. Yönetim Kurulları eğer gerekli görürse
kendi içinden Yürütme Kurulları seçebilir.
·
Yönetim ve
Yürütme Kurulları: tüm çalışmaları yönetir ve yürütür.
·
Maliye:
gelir ve giderleri (muhasebe) tutar; kasa işlevi görür. Kasa ve muhasebenin
ayrılığı esastır.
·
Haysiyet
Divanı: üyelerin örgüt tüzüğünden doğan haklarını korur; anlaşmazlıklarda
karar verir. Kararları genel haysiyet divanınca onaylandığında geçerlilik
kazanabilir. Genel Divan, Genel Kongre’de seçilir. Aynı zamanda alt divanların
kararlarına da itiraz merciidir. Genel Divanların kararları için Genel Kurula
itiraz edilebilir.
Parti Grupları (TBMM Grubu, İl Genel Meclisi Grubu, Belediye Meclisi Grubu vs.) ocakların ilkelerine göre; bir ocak gibi çalışırlar.
Parti Grupları (TBMM Grubu, İl Genel Meclisi Grubu, Belediye Meclisi Grubu vs.) ocakların ilkelerine göre; bir ocak gibi çalışırlar.
·
Parti üyelerinin beşte birinin imzalarıyla
olağanüstü Kongreler toplanır.
·
İl, ilçe ve belde kongreleri yılda bir üstteki
kongrenin alttakinden sonra olması şeklinde yapılır.
·
Üye sayısı binden az olan birimlerin kongreleri
tüm üyelerin katılımıyla yapılır.
·
Genel Kongre, bin delege sınırına kadar, azami
temsil sağlayacak oranlarda seçilmiş delegelerle yapılır. Önceki dönemin genel
yönetim, yürütme, maliye ve haysiyet divanları dışında hiçbir organ genel
kurulun otomatik üyesi olmaz. Bütün gruplar ve mahalli organlardan üyeler ancak
söz hakkıyla katılabilirler. Oy hakkı sadece genel kurulun seçilmiş delegelerinde
olur.
·
Kongreleri, en yaşlı üye, en genç iki üyenin
divan oluşturmasıyla açar. Divan seçimini yapar.
·
Seçilmiş Kongre divanı görevi aldıktan sonra
gündem önerilerini alır; öneriler hakkındaki lehte ve aleyhte konuşmaları
sağlar ve gündem maddelerini oylamaya sunar. Maddelerin sırası alınan oyların
çokluğu ile belirlenir. Kabul edilen gündeme göre kongre yapılır. Kongre en üst
organdır. Nasıl çalışacağına kendisi karar verir. Tüzük ve program
değişiklikleri için delege tam sayısının en az üçte iki çoğunluğunun oylamaya
katılımı aranır.
·
Başkanlık yoktur. Tüm düzeylerde, parti
organlarının eş sözcüleri olur. Yönetim organları bunları kendi içinden seçer.
Eş sözcüler sırayla sözcülük görevini yerine getirirler.
·
Partinin üyelerinin il, ilçe düzeylerindeki tüm
üyelere doğrudan ulaşma, görüş ve eleştirilerini iletme hakkı vardır. Parti yönetimi bu imkanı
sağlamakla görevlidir. Bunun için mail grupları veya daha gelişmiş
programlar kurulur; kurulamıyorsa, fiziki olarak bu imkan yaratılır.
Biz aşağıda imzası bulunan, HDP Delegeleri, Üyeleri ve
Destekçileri, HDP için yukarıda yer alan Tüzük ve Program önerilerinin
Konferans ve Kongrede tartışılıp kabul edilmesini öneriyoruz.
(Yukarıdaki metinler, ruhuna ve esaslarına dokunulmamak
koşuluyla üslup ve ifade değişikliklerine kapalı değildir.)
Bu metni imzalayanlar, imzaladıklarını bildiren bir maili.
Eğer şerh düşüyorlarsa şerhleriyle birlikte hdp.demokrasi.platformu@gmail.com
adresine yollamalıdırlar. )
HDP Demokrasi Platformu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder